Dimarts 19 de Febrer de 2008
Anna
Són les 17:15 més o menys, comença la classe de Teoria 2, avui em toca a mi fer el resum del que parlem a l’aula, així que cal estar atenta a tot el que es diu.
L’enric avui comença comentant que ha fet alguns canvis al blog de l’assignatura,links nous , els blogs dels companys, una vaga prevista contra el pla de Bolonya, xtec...entre d’altres
Fet això entrem en matèria...la pedagogia és política?
Ens preguntem això a arrel d’un comentari d’en Joan al resum de la setmana passada a classe:
“[...] Però tan sols hem vist el vídeo de presentació que penjava el Periòdico a Internet; i al veure que només hi intervenien dues persones dels sindicats de CCOO i UGT, l’enric ha comentat que la Pedagogia és política. Aquest comentari m’ha sobtat però ningú ha fet cap comentari.”
Bé, aquí comencen els interrogants...
Qui ha de dir com s’ha d’educar a la gent? Què fem a pedagogia? Quines són les millor maneres per a educar a la gent? Amb quina finalitat? Tothom pot educar? Tothom és educable? En quines condicions? Quins recursos fem servir? Després de totes aquestes preguntes, acabem amb la conclusió de que la pedagogia té un component polític molt fort.
Després de respondre a totes aquestes preguntes de la millor manera que cadascú pot o creu,l’enric ens recorda que CAL distingir bé el que és la pedagogia i el que és l’educació, no ho hem de confondre.
La pedagogia pot existir sense pràctica,sense teoria es tornaria absurda i fins i tot perillosa.
L’educació és un acte pràctic i també és política.
Teoria, pràctica...quina part és més important, quin pes ha de tenir cadascuna en l’acte educatiu?
Comença el debat a la classe...després d’una breu enquesta, hi ha una minoria que es decanta per un 60% teoria i un 40% pràctica, un altre grup ,encapçalat per la Montse, que es decanta per un 45% teoria i un 55% pràctica i finalment un grup ,encapçalat per la Sílvia, que opina un 30% teoria i un 70% pràctica. El grup que pensa com la Montse surt “guanyador”, tot i que és el grup que pensa com la Sílvia el més comentat... “QUI TÉ RAÓ?”(ens pregunta l’enric) “NINGÚ” (respon). No hi ha una manera definitiva i única per a resoldre aquesta pregunta,segons com siguis tu ho enfocaràs d’una manera més activista o d’una altre de més reflexió. No hi ha debat.
No hi ha diferència entre teoria i pràctica, no són oposades. Pensar que són oposades és un error. Tenen eines de treball diferents, són móns diferents però es necessiten una a l’altre.
Per cert,què vol dir teoria? És un model de la realitat, usat per racionalitzar, explicar,predir fenòmens i controlar el futur. Què pinta la Teoria de l ’educació en tot això? Nosaltres com a pedagogs hem de marcar uns principis rectors amb els quals proporcionar possibles solucions a problemes dins l’àmbit educatiu. Opinar , no decidir com ha de ser l’educació, aquesta decisió és d’un mateix.
Qui té el control sobre el teu futur?