14.2.08
Joan P.
Avui 14 de febrer s’ha realitzat la manifestació de mestres en contra de la futura llei d’educació de Catalunya. I per aixó l’Enric havia pensat de començar l’assignatura pel tema de l’actualitat de l’educació a Espanya i de la cultura escolar. Però tan sols hem vist el vídeo de presentació que penjava el Periòdico a internet; i al veure que només hi intervenien dues persones dels sindicats de CCOO i UGT, l’Enric ha comentat que la Pedagogia és política. Aquest comentari m’ha sobtat però ningú ha fet cap comentari.
Aleshores hem realitzat un petit treball en grup per profunditzar sobre: Que és l’educació? [Com podem obtenir coneixement sobre l'educació?] Tenint en compte la frontera que té amb la socialització. Observant les eines i les fonts que la produeixen per poder conèixer-la. Exposant les idees en comú, hem trobat aquests aspectes: la observació, buscar informació, la interacció amb els altres i la pròpia experiència.
L’Enric ha preguntat si consideràvem la Pedagogia una ciència, al qual 25 persones de la classe van dir que sí i 7 van dir que no. Aquest es un debat antic del que se n’ha parlat molt. D’entre els que no van votar n’hi havia que no sabien que dir i altres van dir que a vegades ho era i a vegades no.
L’objectiu d’una ciència es conèixer i predir, i en Pedagogia existeix una expectativa de predicció per assolir l’objectiu de l’educació. La feina del Pedagog ha de ser la de diagnosticar i oferir solucions en àmbits educatius pel qual necessita de la metodologia i la sistemització científica. Les prediccions es realitzen mitjançant càlculs numèrics molt elaborats en els quals hi apareixeran factors que no es poden controlar. Aquest marge d’error es el que ens fa dubtar de que la conducta humana pugui ser observada en paràmetres numèrics i certament hem de procurar d’evitar controlar aquests factors. L’esperit científic també és el que ens permet innovar, cercant noves solucions, experimentant amb nous mecanismes i no simplement conformant-se (com fa un treballador del Zara).
La Pedagogia pertant té l’objectiu de conèixer l’educació i realitzar prediccions. Quins instruments ens mostren l’educació? Com construïm l’objecte d’educació?
1. L’experiència pròpia: la reflexió, la contemplació i la especulació ens permeten generar idees noves.
2. La observació de la experimentació: ens mostrarà les evidencies.
Aquestes dues tendències científiques són complementaries i a vegades se n’oblida alguna de les dues i el mètode científic resulta incomplert.
El mateix passa amb la tecnologia i l’art respecte l’educació. La tecnologia ens ha de procurar la satisfacció de les necessitats. I mitjançant l’art podem resoldre els problemes de forma creativa, donant-li un aire atractiu.
Quins aspectes hauríem de prioritzar ideològicament? Quines idees o evidències haurien de servir d’inspiració?
1. Conèixer la veritat --> com s’educa millor.
2. Fer-ho bé. Moralment bé, seguint una ètica científica.
3. Estètica. Es un aspecte que valorem i es diferent dels aspectes ideològics i científics. Es regeix pel bon gust en la manera de fer.
Deures per dimarts 19 de febrer:
Quin pes li donaríeu a la teoria i a la pràctica en un acte educatiu?
Quin pes hi té en l’adquisició de coneixement?
Quin pes té en el procés d’aprenentatge?
Cal fer una valoració en tants per cent.