dimarts, 22 d’abril del 2008

Sessió 13 (17.4.2008). Resum

17.4.2008
Lorena

El Dijous passat, l’Enric va començar la classe comentant una notícia del diari digital de la Universitat de Barcelona i partint d’això, va aprofitar per parlar-nos una mica de la situació de la UB segons el partit que dirigeixi, i com és la situació actual.
Després ens va ensenyar un parell de revistes (Barcelona Educació i Educació i xarxa) que va passar a la classe per tal de que tots les poguéssim veure.
Acte seguit, ens va recordar “el cas” (ètica de l’educador: neutralitat), treballat a l’anterior classe i les respostes a la pregunta 1 ( que eren; depèn del tema, no és possible i sí és possible).
A partir d’aquí vam començar a parlar de la segona pregunta, com a resposta a aquesta van sorgir diverses opinions:
- demanda explícita (per ells)
- quan forma part de la feina o quan és pertinent des del punt de vista educatiu
- per necessitat o alarma social
- sempre pots dir el que penses però has de saber com dir-ho
- segons la integritat moral de les persones (drets humans, valors,...)
- segons l’edat (pots tenir més o menys influència sobre ells i també has de tenir en compte la seva capacitat cognitiva que és la seva capacitat per entendre les coses, i això, els hi crea una dependència moral)
- l’herència personal.

Llavors va sorgir un dubte, QUINS HAN DE SER LLAVORS, ELS VALORS DE L’EDUCACIÓ?.
Abans de respondre, l’Enric ens pregunta si coneixem o si hem llegit alguna cosa sobre el Jaume Trilla. Després de contestar que a Teoria I vam llegir un llibre titulat “El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI” ens explica que, entre d’altres, té un llibre que parla del professor en situacions compromeses. Ell diu que hi ha 3 valors importants :
A. Valors compartits (llibertat, felicitat,...)Hem de saber posar a l’aula aquests valors.
B. Valors rebutjats (racisme, injustícia,...) A l’aula s’ha d’intervenir en contra (encontra del racisme per exemple).
C. Valors socialment controvertits (lligats a creences religioses, opcions polítiques,...ex: l’avortament, Als EEUU la possessió d’armes,...); no son contradictoris amb A perquè si ho fossin serien B A l’aula DEPÈN de diferents factors a l’hora d’intervenir.
(Aquí el professor fa un incís i comenta que ell creu que l’objectiu del Sergi és agafar un tema polèmic, perquè si no, no s’hagués posicionat en contra.
Factors ( de què depèn):
- del context: rellevància social- alarma social (Ex: el transvasament de l’Ebre).
- De l’alumne: capacitat cognitiva- distància emotiva
- Del professorat: compromís personal- responsabilitat
- De la relació educativa: autonomia moral- demanda
- De la institució: coherència- oportunitat curricular